fredag den 6. september 2013

Nu med hus -måske

Nogle vil vide, at jeg hjemmefra havde kastet min kærlighed på et hus i det områder der hedder Springs i Dubai, nærmere bestemt Springs 1 ( Springs er delt op i områder fra 1-14 -hvor 1 er bygget som præsentationshuse i sin tid hvorfor de er bygget mere omhyggeligt i en bedre kvalitet end de efterfølgende områder). Dels fordi Heidi og Hans-Henrik, som meget generøst har lånt mig deres hus men de er på ferie i Danmark, bor her. Men også fordi det er et af de ældre housing communities i Dubai, hvilket betyder at vegetationen er veletableret, her er græs, voksne træer osv og så ligger det godt i forhold til marinaen, downtown hvor man nok vil bruge lidt tid af og til.

Jeg havde kigget på huse med to soveværelser, stue, køkken og et kontor -de mindste huse der laves. Når jeg skriver "de mindste" skal man vide, at der, trods ens design, indretning osv, stadig er størrelsesforskelle. Ikke så meget på papiret, men når man står i det føles det væsentligt. Priserne var i den høje ende af hvad jeg mener at jeg vil bruge på det, men så bor jeg også dejligt. En vigtig parameter for mig når jeg er så langt væk fra hvad jeg er vant til.

Nu hvor jeg er kommet herned og for alvor er begyndt at kigge (man kan ikke leje noget før man har recindency visa - og det får man kun når man har et arbejde hernede) efter ledige enheder af den slags hus jeg gerne vil have, er priserne steget markant. Men, sådan går det jo og jeg fik en aftale med en agent om at kigge på et hus her i Springs. Jeg forklarer ham, at det blandt andet er vigtigt for mig at der er plads til en opvaskemaskine i køkkenet, "yes yes - no problem!". De fleste har nok nu regnet ud, at da vi så kom ind i huset var der selvfølgelig ikke plads til en opvaskemaskine. Desuden var huset noget forsømt og virkede lille og indeklemt. Ærgerligt da der ikke er mange ledige "2 bed rooms" i Springs 1.

Dagen efter midt i et møde ringer agenten så til mig, med et "exclusive offer" - en "one of a kind villa" hvoraf der kun er bygget 6 stk ( :-S ) i et område som ligger tæt på springs og hvor der ellers kun ligger 4+ bed rooms -eller i hvert tilfælde noget større villaer end de fleste andre communities. Det er en "2 bed room" til lidt højere pris end den i Springs fra dagen før, men så også 50m2 større fordelt på alle værrelser. Lækkert, og med et køkken hvor der er plads til en opvaskemaskine. Lokationen er desuden lidt bedre i forhold til de store veje jeg kører til og fra arbejde via. De mindre veje er langsomme at køre på da der er mange rundkørsler og fart-bump.

Så er gode dyr rådne - for det her er jo en super attraktiv villa og selvfølgelig kommer der "6 par og kigger på den samme dag som mig" og "et af parrene kommer tilbage samme aften og kigger igen". Ja ja, det er selvfølgelig gode mægler tricks, men de virkede på mig. Jeg skulle sporenstregs bruge en håndfuld Dirhams til depositum for at kunne "sikre" mig huset ("sikre" betyder kun at jeg har mulighed for at blive taget i betragtning af ejeren og først når kontrakten er skrevet under af begge parter har jeg sikret mig huset"). Jeg får selvfølgelig depositum tilbage hvis ejeren lader en anden leje huset.
Nå -men eg skal jo bruge depositum til huset. Hjemmefra kan man ikke købe Dirhams til nogen atttraktiv kurs. Hernede kan man ikke hæve ret mange Dirhams ad gange med mindre man har en konto i en bank hernede. Jeg kan ikke få en bank konto hernede før jeg har mit visum. Mit visum er forsinket fordi der et eller andet sted i systemet mangler at blive opdateret en licens... mange udfordringer. Heldigvis ringede jeg i min panik til en god kollega, som tilbød at jeg kunne låne pengene af ham, indtil jeg selv fik min første løn hernede. Fedt. Kl. 17.00 var jeg færdig med at se huset og havde stort set bestemt mig, men kl. 18.00 ville agenten smutte fra huset og jeg havde ikke mulighed for at betale depositum senere uden risiko for at andre kom mig i forkøbet. Så jeg måtte køre de 35 km til min kollega, ræse tilbage igen (70 km for at hente de penge) for at nå det til kl. 18.00 (faktisk 18.12, men han var flink og ventede alligevel). Jeg fik betalt depositum, fik en kvittering og fik at vide at han ville sandsynligvis have kontrakten klar til dagen efter og ville ringe hvis det var tilfældet - hvor jeg så bare skulle have hans agent fee klar (det samme beløb som depositum; 5% af husets årlige leje). Yes yes...

Jeg har jo stadig ingen bankkonto, så jeg måtte tage fat i en anden kollega, som lovede at stå stand-by med et checkhæfte hvis agenten blev klar med kontrakten. Jeg hørte ikke fra agenten i går og nu er det så weekend, så inshallah får jeg kontrakten næste uge og kan flytte ind i dette hus i slutningen af september.



Haven ser lidt forsømt ud, men da arbejdskraft hernede er så vandvittigt billig, kan man anlægge en hel have med materialer (selvfølgelig afhængigt af hvilke materialer) for godt 5000 danske kroner.

Kort over Dubai med de nævnte områder markeret.

Ingen kommentarer: